blog arădean de cultură generală

Istoria Aradului in imagini: Partea III: Fabrica de Automobile MARTA

Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad

Vedere din fata fabricii

Fabrica de vagoane marfa

Solicitarea primariei din Arad de a se dota cu autobuze primeste în 1908 raspunsul cel mai favorabil de la firma franceza Westinghouse din Le Havre (filiala a concernului american cu acelas nume). Aceasta s-a oferit sa construiasca o fabrica pe terenul pus la dispozitie de primaria aradeana.

Autobuz
Autobuz
Autobuz
Autobuz

Astfel a luat fiinta firma Marta (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad), ca sucursala a firmei-mama Westinghouse. Ridicarea cladirilor si instalarea utilajelor s-a facut foarte repede, astfel încât un an mai târziu, în 1909 productia începe. Pe lânga motoarele pentru tractiune feroviara ce se fabricau aici, oferta de automobile era foarte cuprinzatoare: autobuze cu sau fara etaj, camioane de trei sau cinci tone sarcina utila.

Camion Daimler produs la Arad

Din 1910 începe fabricatia de autoturisme cu diferite caroserii: Dublu-Featon, Landolet, Limuzina, etc. Motoarele erau cu patru cilindri de 20, 30 sau 40 CP.

Automobil 1925
Automobil

Autoturismele cu motoare de 20 sau 30 de CP aveau transmisie cardanica, ier cele cu motoare de 40 CP aveau trnsmisie prin lant. Bineînteles, toate automobilele erau fabricate sub licenta firmei Westinghouse.

Limuzina MARTA
Automobil
Automobil

Circa 150 autoturisme Marta au fost fabricate pâna în 1912 când firma franceza Westinghouse a dat faliment. Viitorul devenise sumbru si pentru firma Marta, dar salvarea a venit din partea firmei austriece Austro Daimler. Aceasta preia firma Marta si trece la reorganizarea productiei introducând modele noi de automobile de data aceasta sub licenta Austro Daimler. Modelul de baza devine un autoturism mai usor, cu motor de 4 cilindri, de 2,5 litri, cu puterea de 18/22 CP. Acesta a fost folosit mai ales ca taxi în tarile Europei Centrale.

Taxi MARTA

În 1936 mai circula în Arad un taxi Marta ce parcursese peste un milion de kilometri, spre deplina satsfactie a proprietarului.
Bineînteles ca si camioanele Marta produse dupa 1912 erau sub licenta Daimler, purtând binecunoscuta stea în trei colturi.

Camion MARTA-Daimler

Între 1909 si 1914 au fost fabricate circa 650 de autoturisme. În 1914 începe Primul Razboi Mondial.Productia civila înceteaza si în fabrica Marta.Din 1915 pâna în 1918 aici s-au fabricat numai motoare de avion.
Primul Razboi Mondial ia sfârsit în 1918. Transilvania a fost încorporata în Regatul României.
Schimbari majore se produc si în activitatea firmei Marta. Relatile cu fostii patroni s-au deteriorat, productia aste dezorganizata. În aceste conditii ia fiinta societatea Astra – prima fabrica româna de vagoane si motoare. Aceasta s-a realizat prin unirea fabricii de vagoane Weitzer cu fabrica Marta.
În cadru Societatii Astra, fabrica Marta a capatat denumirea de Fabrica de Motoare. Aici se construiau autocamioane, autobuze, autostropitoare, autoturisme, motoare cu benzina sau gaz metan, masini unelte de precizie precum si avioane.
Avionul de recunoastere Astra-Porto, realizat aici dupa proiectul ing. Stefan Protopopescu si care avea un motor Hispano-Suiza de 300 CP, a fost foarte apreciat de Armata Româna care a comandat 25 de bucati.
În cea ce priveste automobilele Astra, ponderea au avut-o camioanele si autobuzele, dar la comanda au fost executate câteva luxoase automobile cu motoare de 4 cilindri, de 8000 cm3 ce dezvoltau o putere de 60 CP.
În anul 1926 capitolul automobilelor fabricate la Arad s-a închis definitiv. Toate utilajele au fost expediate la Brasov unde s-a înfiintat Întreprinderea Aeronautica Româna (IAR).

Vedere din fata fabricii Westinghouse
Vedere din fata fabricii
Fabrica de Vagoane marfa Arad
Fabrica de Vagoane marfa Arad
Vedere din curtea fabricii
Vedere din curtea fabricii
Vedere din curtea fabricii
Fabrica de Vagoane a lui Weitzer Janos
Fabrica de Vagoane a lui Weitzer Janos
Vedere din curtea fabricii
Vedere din curtea fabricii
Vedere din curtea fabricii
Vedere din curtea fabricii
Vedere din curtea fabricii
Vedere din curtea fabricii
Vedere din curtea fabricii
Vedere din curtea fabricii
Hala de productie
Hala de productie
Hala de productie
Hala de productie
Hala de productie
Atelier de productie
Atelier de productie
Atelier de productie
Hala de productie
Sala de proiectare
Hala de productie
Atelier de productie
Hala de productie
Hala de productie
Hala de productie

7 responses

  1. Felicitari pentru acest post!

    14 January 2012 at 8:38 AM

  2. Multumesc pt.aceasta pagina de istorie.

    1 June 2012 at 10:51 PM

  3. flo

    frumoasa postare ! am o intrebare la arad s-au fabricat si motociclete ?

    17 May 2013 at 11:35 PM

  4. mic ioan

    inca un motiv cu care se explica de ce vor ungurii autonomia Transilvaniei !
    stiu ca in anii 1930 Transilvania asigura 86% din bug
    etul Romaniei si Moldova cu Regatul doar 14% asa ca reusita unire din 1918 sau mai bine spus jefuire a Transilvaniei !*

    26 August 2013 at 1:22 PM

  5. Rabo

    Cel putin penultima fotografie este din perioada in care uzinele fabricau aeroplane. Se vede un profil de aripa in partea dreapta.

    @micu ioan: as vrea sa reamintesc ca fabrica de automobile Marta si cea de vagoane Weitzer au fost construite de catre unguri (personal prefer formularea: maghiari) pe vremea cand Aradul facea parte din (Austro) Ungaria. Noi, romanii, le-am preluat dupa 1919.

    8 January 2014 at 10:36 AM

  6. Pingback: ASTRA – Primul Automobil fabricat în România Mare ! | Vlad Capotescu

Leave a comment