blog arădean de cultură generală

7 beneficii pentru sănătate ale uleiului de măsline

Uleiul de măsline reprezintă o sursă de calorii pozitive, de bună calitate, ce aduce savoare şi saţietate mâncărurilor în componenţa cărora este folosit, dar are şi multe alte beneficii. Medicul specialist în diabet şi nutriţie Luminita Florea spune pentru Gândul care sunt acestea.

cum-sa-pastrezi-uleiul-de-masline-in-stare-proaspata-cat-mai-mult-timp_size1

“Ghidurile de nutriţie elaborate de specialiştii în domeniul sănătăţii organismului şi alimentaţiei arată o recomandare fermă de schimbare a obiceiurilor noastre alimentare actuale – pentru România sunt vizate în special obiceiurile tradiţionale româneşti, bazate pe un consum mare de carne roşie (porc, vită), derivate de carne procesate (tip mezel), grăsimi animale, gătirea prin prăjire, consumul crescut de pâine, cartofi şi făinoase şi introducerea ca stil de viaţă sănătos alternativ a dietei de tip mediteraneean.

Ea stă la baza alimentaţiei oamenilor din ţări precum Italia, Grecia şi Franţa la care s-a observat, în ultimii 10-15 ani, o evoluţie staţionară a stării de sănătate, asta în comparaţie cu restul populaţiilor din Europa sau America unde s-au înregistrat adevărate explozii statistice ale bolilor metabolice cronice:- diabet, obezitate, sindrom metabolic, boli cardio-vasculare şi neurologice degenerative, cancere”, spune medicul Luminiţa Florea pentru Gândul.

“În recomandarile acestei diete mediteraneene un rol important îl joacă grăsimile vegetale – în special uleiurile vegetale, seminţele şi oleaginoasele, care vin ca o alternativă la grăsimea animală clasică, demonstrată ca fiind foarte nocivă pentru organism.

Uleiul de masline se extrage din fructele proaspete ale măslinului şi este un ulei vegetal utilizat în special în alimentaţie, dar şi în alte domenii. Din punct de vedere nutriţional este una dintre cele mai importante surse de grăsimi mononesaturate din natură (73 g%), aşa numitele ”grăsimi bune”, şi cu un conţinut scăzut de grăsimi saturate (11g%), numite şi ”grăsimi rele”, fără colesterol, fără glucide sau proteine, cu un conţinut relativ scăzut de vitamine sau minerale (excepţie vitamina E). Mare atenţie la aportul lui caloric ridicat – aprox 900 kcal/ 100 g (specific tuturor uleiurilor sau grăsimilor din natură), de aceea se recomandă prezenţa uleiului de măsline cu măsură într-o dietă echilibrată, sănătoasă, în special în forma lui crudă, ca adaos în salate sau mâncare la rece şi neprelucrat termic prin prăjire”, mai precizează medicul specialist în diabet şi nutriţie din cadrul centrului medical Pro Vita.

Rolul uleiului de măsline în alimentaţia şi viaţa noastră:

1. Uleiul de măsline este o sursă naturală de antioxidanţi – vitamina E şi polifenoli, cu rol principal de diminuare a apariţiei peroxizilor implicaţi în generarea proceselor oxidative, inclusiv cele de îmbătrânire, a inflamaţiei, a proceselor degenerative – canceroase şi a patologiei cardio-vasculare. Nivelul de polifenoli este variabil de la un tip la altul de ulei de măsline (poate varia de la 180 mg/ kg – un conţinut redus de polifenoli până la 800 mg/ kg – conţinut mare de polifenoli) şi el ţine de calitatea măslinelor din care provine, de metoda de conservare şi depozitare, de zona geografică de unde a fost recoltat, etc şi se corelează cu gustul amărui al uleiului (cu cât conţinutul în polifenoli este mai ridicat, cu atât gustul uleiului este mai amărui şi mai picant şi mai valoros nutritiv).

2. Olecanthalul, produsul chimic din uleiul de măsline, are un puternic efect antiinflamator, asemănator medicaţiei clasice. În prezent se studiază posibilul rol curativ şi protector al olecanthalului în tratarea bolii Alzheimer.

3. Previne cancerul de sân, ovarian sau testicular.

4. Prin acizii graşi mononesaturaţi continuţi în proporţie de până la 70 – 80 % , uleiul de măsline joacă un rol esenţial în echilibrul şi dinamica grăsimilor în sânge, scăzând nivelul LDL colesterolului (colesterolul rău, responsabil de evenimentele cardiovasculare acute sau cronice) şi creşte nivelul HDL colesterolului bun de protecţie cardio-vasculară.

5. Este un aliment foarte bine tolerat digestiv, fiind indicat în dieta persoanelor cu gastrită sau ulcer gastric.

6. Rol protector împotriva apariţiei litiazei renale.

7. Asigură un drenaj corect al vezicii biliare, cu stimularea secreţiei de bilă şi o digestie eficientă (în cantitate mică – 1 linguriţă, se poate consuma dimineaţa, înainte de micul dejun, pentru că îmbunătăţeşte digestia).

sursa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s