blog arădean de cultură generală

Mierea de albine

Ce Este Mierea De Albine ?

– Un medicament natural absolut –

Este rezultatul unei munci uriase a stupului, care transforma zaharurile gasite pe florile si pe frunzele plantelor intr-o pasta semilichida, cu o compozitie chimica extrem de complexa. O lingurita de miere contine peste 400 de substante organice, care nu ar putea fi reproduse cu aparatura sofisticata a secolului Xxi. Pe langa apa biologica si zaharuri (fructoza, glucoza, maltoza, zaharoza), mierea mai contine o serie de vitamine, de minerale, de ceruri, de enzime care-i dau o valoare terapeutica uriasa. Pe drept cuvant, putem spune ca mierea este alimentul vietii. Dintre vitamine, cele mai importante sunt cele din complexul B si, in cantitati ceva mai mici, vitaminele C, A, D si K. La randul lor, mineralele, prezente in miere intr-o forma usor asimilabila de catre organismul uman, sunt foarte numeroase, variind in functie de tipul de miere: potasiu, calciu, magneziu, fosfor, la care se adauga cantitati extrem de mici de seleniu, crom si iod. Extrem de important este laptisorul de matca, bogat in hormoni naturali, care favorizeaza regenerarea celulara si normalizarea activitatii unor glande endocrine (gonadele si suprarenalele, in special). Si numaratoarea continua: acizi organici (ajuta in procesul de digestie si asimilare), enzime (stimuleaza procesele de sinteza a vitaminelor in organism, ajuta la metabolismul grasimilor si al proteinelor ori favorizeaza neutralizarea unor toxine). Dar sa vedem la ce foloseste aceasta farmacie din borcanul cu miere.

Care Sunt Proprietatile Medicinale Ale Mierii De Albine?

– Cel mai puternic energizant cunoscut –

In primul rand, mierea este cel mai rapid si puternic energizant natural cunoscut. Substantele pe care le contine sunt extrem de usor de asimilat de catre organism, care primeste prin miere nu doar caloriile de care are nevoie, ci si mineralele, vitaminele si enzimele. Apoi, mierea este un puternic antiinfectios natural, care actioneaza asupra principalelor sisteme si aparate din organism, de la tubul digestiv si caile respiratorii pana la nivelul pielii si al mucoaselor. Acest produs al stupului este si un puternic stimulent al digestiei si al metabolismului, favorizeaza tranzitul intestinal, ajutand la eliminarea prompta a toxinelor din organism. Nu in ultimul rand mierea este utila in mentinerea echilibrului endocrin, ajutand la reglarea activitatii principalelor glande din corp producatoare de hormoni.

Principalele Tipuri De Miere

Pe langa efectele generale ale mierii, exista si proprietati particulare ale acesteia, in functie de provenienta sa:

  • mierea de mana – este obtinuta de pe frunzele de fag, de frasin si de stejar. Are proprietati laxative mult mai puternice decat celelalte tipuri de miere, are efect antiinflamator asupra tubului digestiv, favorizeaza eliminarea toxinelor din corp.
  • mierea de tei – are aroma cea mai placuta si cea mai puternica dintre toate tipurile de miere. Este recunoscuta drept calmant psihic, somnifer, anafrodiziac.
  • mierea de floarea-soarelui – este cumva la polul opus fata de cea de tei. Are proprietati tonice psihice si tonice generale, este afrodiziaca, stimuleaza imunitatea.
  • mierea de salcam – se pastreaza lichida in mod natural, fiind foarte bogata in fructoza. Are, ca si cea de tei, proprietati calmante psihice. Mai este recomandata drept calmant gastric, stimulent pentru activitatea cardiaca.
  • mierea de brad si de alte conifere – este foarte rara, randamentul de culegere al albinelor fiind mic. Are proprietati exceptionale asupra plamanilor si sistemului respirator, beneficiind de proprietati antiinfectioase, expectorante, antitusive si, atunci cand este consumata cu tot cu fagure, bronhodilatatoare.
  • mierea de zmeura – face parte dintre asa-numitele soiuri de padure. Are o culoare albicioasa, specifica, dupa care poate fi recunoscuta. Regleaza activitatea ovarelor, este reintineritoare, previne aparitia unor afectiuni ca osteoporoza, sclerodermia.
  • mierea de menta – este culeasa de albine din culturile de menta intinse pe zeci de hectare. Se foloseste ca antitusiv, bronhodilatator, calmant gastric, analgezic, antispastic. Usureaza digestia, combate balonarea.
  • mierea de trifoi – este obtinuta de albine, atunci cand sunt tinute in pastorala, in preajma lanurilor cultivate cu soiurile furajere ale speciei Trifolium repens. Are o actiune diuretica foarte buna, ajutand la eliminarea apei in exces din tesuturi si, de asemenea, are o actiune estrogena, adica ajuta la fixarea calciului in oase, iar la femei favorizeaza accentuarea caracterelor feminine si are efect intineritor puternic.
  • mierea de mac – are un efect somnifer, antispastic si anafrodiziac (reduce excitabilitatea sexuala) puternic. Are adesea o nuanta mai inchisa, din cauza ca are in compozitie si mici granule de polen de mac, care este negru la culoare.
  • mierea poliflora – proprietatile sale difera foarte mult in functie de regiunea din care este recoltata. De exemplu, mierea de la campie are o actiune antiseptica si sedativa mai puternica, spre deosebire de mierea poliflora din regiunile muntoase inalte, la care efectul antiinfectios se adreseaza in special aparatului respirator, iar efectul sedativ este inlocuit cu unul tonic nervos. In general, mierea poliflora este considerata cel mai complex tip de miere ca actiune terapeutica, ea ingloband nectarul de la cateva zeci, daca nu sute, de specii de plante medicinale si imprumutand ceva din proprietatile terapeutice ale fiecareia dintre ele.

Mierea Ca Mijloc De Prevenire A Bolilor

Diabetul – studii recente, facute in mai multe tari ale lumii, arata ca inlocuirea totala a zaharului in alimentatie cu miere duce la o scadere cu 60-70% a ratei aparitiei diabetului. Mai ales in alimentatia copiilor si tinerilor este recomandata folosirea mierii ca unic indulcitor, deoarece ajuta la prevenirea diabetului juvenil, altfel imposibil de vindecat prin mijloacele actuale.

Obezitatea – se recomanda, de asemenea, inlocuirea totala a zaharului cu miere, care nu da aceeasi dependenta ca si zaharicalele obisnuite. Cercetari recente arata ca peste 60% din obezii din intreaga lume sunt, practic, dependenti de zahar si, mai ales, de produsele care il contin (ciocolata, prajituri, sucuri, bomboane, inghetata). La miere, aceasta dependenta nu apare.

Caria dentara – are drept cauza nu doar bacteriile fixate la nivelul smaltului dintilor, ci si anumite tulburarimetabolice produse, conform mai multor studii, de catre consumul de zahar. De la aparitia zaharului in alimentatie, in urma cu 200 de ani, rata aparitiei unor boli cum ar fi caria dentara, diabetul, obezitatea a crescut exponential. In prezent, caria dentara este cea mai raspandita boala din lume, 98% din populatia planetei suferind de ea. Daca vreti sa franati fenomenul aparitiei acestei probleme, inlocuiti complet zaharul cu mierea de albine.

Constipatia – se previne foarte eficient prin consumul zilnic de miere. Doza care se ia in fiecare zi este de doua lingurite de miere, pe cat posibil lichida si proaspata (obtinuta in anul respectiv).

Osteoporoza – apare atunci cand in organism nu mai sunt sintetizati suficienti hormoni estrogeni, hormoni care au un rol crucial in fixarea calciului in oase. Toate tipurile de miere contin in cantitati mici laptisor de matca, cea mai bogata substanta naturala in acest tip de hormoni. Asadar, consumul zilnic de miere furnizeaza sistematic organismului acest ajutor hormonal, ajutand la prevenirea acestei boli.

Menopauza prematura – nu poate aparea la femeile care consuma zilnic miere, legume si fructe crude. Aceste alimente sunt un puternic reintineritor, stimuland in mod armonios activitatea ovarelor si intarziind aparitia menopauzei, cu pana la zece ani.

Lipsa de calciu si de magneziu – nu este combatuta direct de miere, care contine totusi cantitati destul de reduse din aceste minerale. In schimb, inlocuirea zaharului cu miere impiedica aparitia carentelor in aceste substante, deoarece spre deosebire de “otrava alba” (cum este denumit zaharul), mierea nu consuma si nu perturba asimilatia acestor doua minerale esentiale.

Tulburarile de crestere si de dezvoltare la copii – pot fi extrem de eficient prevenite prin consumul sistematic de miere de albine si de polen de albine. Ambele produse stimuleaza in mod armonios procesele de crestere si de dezvoltare, atat la nivel fizic, cat si psihic sau mental.

Cata Miere Trebuie Sa Consumam Zilnic

Copiilor sub un an nu li se administreaza deloc miere de albine, acestia fiind extrem de sensibili la anumite microorganisme care se pot dezvolta in miere – e drept, in cazuri extrem de rare – si care produc boli grave (la care adultii sunt imuni).

Copiilor intre 1 si 3 ani li se administreaza 2-4 lingurite de miere pe zi, iar celor intre 3 si 6 ani li se dau 4-6 lingurite de miere pe zi.

Copiii peste sase ani pot consuma pana la 8 lingurite de miere de albine, adolescentii pana la 15 lingurite de miere (echivalentul a 70 de grame), iar adultii – 20 de lingurite pe zi (echivalentul a 100 g).

sursa: link

Cateva sfaturi pentru pastrarea mieii

Mierea nu se pastreaza decat in ambalaje perfect curate din sticla sau aluminiu.

Nu puneti miere in ele pe considerentul ca au continut tot miere. Pelicula de miere veche contine germeni de fermentatie care insamanteaza mierea noua, si aceasta va fermenta la randul ei, schimbandu-si gustul si mirosul.

Mierea nu se va pastra niciodata in vase confectionate din zinc, cupru, plumb sau aliajele lor, deoarece sub actiunea acizilor din miere se formeaza compusi chimici ce pot da intoxicatii grave. Nici ambalajele din fier nu sunt indicate, deoarece in urma corodarii fierului la contactul prelungitcu acizii continuti de miere, aceasta va capata gust si miros neplacute.

Borcanele cu miere nu trebuie tinute la un loc cu recipienti ce contin substante emanand mirosuri (vopsele, carburanti, esente) deoarece mierea prinde usor miros. De asemenea, nu se pune vasul cu miere descoperit in apropierea unor substante higroscopice ce favorizeaza mentinerea umiditatii in aer (sarea), aceasta contribuind la o fermentatie accelerata a mierii.

Mierea ambalata in borcane de sticla va fi ferita de lumina, care favorizeaza, de asemenea, deprecierea calitatilor ei, lucru ce poate fi usor observat prin schimbarea culorii (se inchide).

Mierea ce a cristalizat, pentru a fi folosita din nou in stare fluida, incalziti-o punand recipientul intr-o baie de apa fierbinte, in nici un caz direct pe foc. Atentie, nu trebuie incalzita decat acea cantitate ce va folosi o singura data, deoarece mierea incalzita fermenteaza mult mai usor, depreciindu-se. 

 sursa: link

Despre mierea de albine…

Naturala sau artificiala?
Pentru a afla, amestecati intr-un flacon inchis ermetic, 2 linguri de miere cu 5 linguri de alcool de 90 de grade. Scuturati energic, apoi lasati sa se odihneasca o ora. Mierea falsa va lasa pe fundul flaconului, un strat de amidon.

Cum se conserva timp indelungat
Mierea rezista fara probleme daca vasele in care este tinuta sunt puse la adapost de lumina si umezeala. Daca observati ca apar bule de aer sau ca raspandeste un miros neplacut, aruncati-o. Inseamna ca mierea a fermentat.

Daca tineti cura de slabit
Nu ezitati sa inlocuiti zaharul cu miere. 100 g miere = 310 calorii, in vreme ce 100 g zahar = 400 calorii.

Daca suferiti de reumatism
Frecati locul dureros cu miere calda, obtinuta prin topirea usoara pe baie de aburi. Se foloseste miere solida. Aplicati deasupra un tifon.

Daca suferiti de enurezie nocturna
Luati pe stomacul gol o lingura de miere solida sau lichida. Lasati-o sa se topeasca usor in gura. Nu mancati nimic o jumatate de ora. Repetati procedeul inainte de a va culca, cu o jumatate de ora. Dupa o luna de cura, veti constata o ameliorare neta.

Bautura intaritoare
Puneti sa se topeasca pe baie de aburi 150 g miere cristalizata. Amestecati usor, iar cand s-a topit, adaugati putina apa, ca sa-si mentina fluiditatea. Intr-o carafa mare, puneti sucul de la trei lamai netratate, mierea topita si apa plata. Amestecati si serviti cu cuburi de gheata. Bautura va deveni si mai tonica, daca adaugati doi morcovi, o lamaie verde, un mar si inca 2 lingurite de miere.

sursa: link

Uitati-va la un strop de miere in lumina Soarelui si observati cum straluceste precum un bob de chihlimbar ce a strabatut timpurile, pastrand ferecata in el o poveste de la inceputul Lumii. Nu e minunat? Pentru cei care inca nu stiu, aceasta poveste despre flori si miere se deapana asa: in zilele de zbor, albinele vin la stup cu o cantitate de nectar in gusa. In intunecimea dinauntru, fiecare strop din pretioasa materie este prelucrat in comun. Nectarul trece de la o albina la alta, pierde o parte din apa, se incarca cu enzime, lactobacili, putin polen, proteine si se transforma incet in miere.
Cand nectarul este recoltat de la numeroasetipuri de flori, rezulta o miere poliflora. Mierea considerata monoflora se obtine din nectarul unui tip de flori predominant, de exemplu salcam, floarea soarelui, cimbru etc. Fiecare din ele este aliment si medicament totodata. Le vom prezenta pe fiecare in parte, ca sa stiti cum le puteti folosi.

* Mierea poliflora are o valoare energetica ridicata, prin continutul mare de zaharuri de calitate, de aceea este indicata in surmenaj, oboseala fizica sau intelectuala, debilitate, stari de convalescenta, tulburari de crestere. Datorita compozitiei sale complexe de vitamine si minerale, precum si incarcaturii vitale, este mult mai hranitoare decat zaharul rafinat, care este un produs lipsit de viata, alcatuit numai din zaharoza. Daca este administrata per-oral, are actiune antiinflamatoare, antimicrobiana, antialergica, expectoranta, antitusiva, calmanta, antispastica, imbunatateste diureza si eliminarea toxinelor, creste capacitatea de aparare a organismului, are actiune favorabila asupra muschiului cardiac si circulatiei coronariene, hraneste si fortifica celulele nervoase, imbunatateste somnul, tonifica si regleaza activitatea sistemului endocrin, combate constipatia si fenomenele putride din intestine, creste rezerva de glicogen hepatic, amelioreaza functiile celulelor hepatice, favorizeaza absorbtia calciului si a altor nutrienti, faciliteaza digestia proteinelor si grasimilor. Cu alte cuvinte: un panaceu al naturii.
La sugari, mierea poliflora faciliteaza acidifierea cazeinei din lapte, cu formare de fulgi fini, usor de digerat. Stomacul se evacueaza intr-un timp mai scurt, prevenind fermentatiile, balonarile si colicile abdominale. O mare nedreptate s-a facut mierii, in urma cu mai multi ani, cand s-a recomandat a nu se da copiilor sub un an, pe motiv ca ar putea produce botulism. Intreaga discutie a pornit de la un singur caz de botulism intalnit la un sugar, cand s-a considerat, fara dovezi clare, ca boala ar fi fost transmisa prin spori de bacili gasiti accidental in miere. Dar si in praful aflat pretutindeni, in mediul obisnuit de viata, se gasesc foarte multi spori botulinici; copiii merg de-a busilea pe podea, iar sporii adera pe maini ori jucarii, de unde pot fi ingerati. Desi majoritatea sunt expusi, foarte putini bebelusi se imbolnavesc de botulism.
Sorturile de miere monoflora prezinta proprietatile generale ale mierii poliflore. In plus, pornind de la floarea de origine, fiecare miere monoflora are si anumite proprietati particulare.

* Mierea de salcam – de culoare alb-galbuie, este parfumata si limpede. Are multa finete si discretie, ceea ce o face sa fie mult apreciata de catre copii. Indulceste alimentele si ceaiurile, fara sa le denatureze gustul. Este saraca in glucoza si bogata in fructoza, ceea ce o face sa cristalizeze foarte lent. In mod obisnuit, se considera ca ramane fluida pana la un an, dar daca este pura, poate sa nu cristalizeze mai multi ani.
Datorita continutului scazut de glucoza, ea poate fi consumata cu moderatie si de catre pacientii diabetici. Sunt permise 1-3 lingurite pe zi. La pacientii cu diabet (in special de tip 2), mierea in cantitati mici, pe stomacul gol, poate diminua si stabiliza glicemia.
Experimente prospective mai vechi s-au facut pe loturi de persoane dintre care unele consumau drept indulcitor doar zahar, iar altele consumau doar miere. Urmariti pe mai multi ani, s-a observat ca acei ce consuma zahar fac diabet in rata obisnuita, dar consumatorii exclusiv de miere nu se imbolnavesc de diabet.
La Universitatea Tor Vergata, din Roma, prof. Antonella Canini si echipa ei desfasoara studii asupra capacitatii antitumorale a mierii. Pe culturi celulare de melanom bovin, s-a evidentiat ca mierea de salcam in dilutie de 1/40, exercita, in 24 de ore de la tratare, un efect inhibitor celular de 35-45%.
Mierea de salcam este expectoranta, calmanta a tusei, diuretica, antidiareica, regulator intestinal, indicata pentru suferinte gastrice, in tratamentul asteniei si al nevrozelor.

* Mierea de tei – deschisa la culoare si cu reflexe verzui, cristalizeaza usor, mai ales daca este pastrata la rece. Contine oligoelemente ca potasiu, calciu, mangan. Este foarte cautata de importatorii din toata Europa de Vest, datorita calitatilor sale deosebite. Se recomanda ca remediu impotriva oboselii si stresului, folosita drept calmant al sistemului nervos, in insomnii, prevenirea migrenelor. Are proprietati anti-microbiene, anti-inflamatoare si dizolva mucusul, ceea ce o face utila in tratarea guturaiului, laringitei, bronsitei, astmului bronsic, a tusei si a iritatiilor gatului. Se foloseste in terapia crampelor, a durerilor gastrice, a bolilor renale ori ale vezicii biliare.�

* Mierea de mana – de culoare maronie inchisa, este foarte bogata in minerale (Ca, Mg, Fe), de pana la 20 de ori mai mult ca alte sortimente; totodata contine multe proteine si aminoacizi. De aceea este indicat consumul ei mai ales de catre copii, persoanele anemice si cele aflate in convalescenta. Pentru ca este energizanta si revitalizanta, se recomanda sportivilor si oamenilor activi. Are proprietati laxative mult mai puternice decat celelalte tipuri de miere, si favorizeaza eliminarea toxinelor din corp. Totodata, prezinta capacitate antibacteriana importanta.

* Mierea de rapita – de culoare alburie spre galben deschis, abunda in glucoza, ceea ce face ca sa cristalizeze repede, chiar in primele doua saptamani dupa extragerea din faguri. Contine oligoelemente, mai ales calciu si bor. De consistenta cremoasa, emolienta si cu gust placut, e mai putin dulce decat cea de salcam. Este usor digerabila, puternic anti-bacteriana, trofica pentru inima. Uleiul de rapita contine enzima Q3, necesara oaselor. Din acelasi motiv, mierea de rapita poate fi folosita ca adjuvant in tratarea osteoporozei.

* Mierea de cimbrisor – de culoare aurie deschisa, este un sortiment cu aroma placuta si intensa, bogata in cupru si bor. Datorita proprietatilor antiseptice ale uleiurilor volatile de cimbrisor, mierea poate fi folosita in plagi purulente si alte infectii ale pielii. Administrata intern, are proprietati expectorante si calmante pentru spasmele cailor respiratorii, fapt pentru care se recomanda in tratarea tusei, chiar si a celei convulsive sau astmatice, a bronsitei, guturaiurilor, raguselii. Mierea de cimbrisor actioneaza asupra ficatului si rinichilor, ameliorand starea lor de functionare, poate activa circulatia, este tonica in cazul anemiilor.�

* Mierea de castan – este mai bogata in fructoza decat in glucoza, ceea ce o face sa ramana fluida timp indelungat. Are un gust placut, dulce-amarui. Este bogata in oligoelemente, in special potasiu, magneziu,mangan si bariu. Ca si cea de salcam, este permisa diabeticilor. Imbunatateste circulatia sanguina, in special pe cea venoasa. Are proprietati cicatrizante.

* Mierea de zmeur – are o aroma discret, de zmeura, cu parfum proaspat si gust placut. Se recomanda pentru indulcirea ceaiurilor folosite ca remediu in stari gripale, tuse si raceala. Regleaza activitatea ovarelor, previne aparitia unor afectiuni precum osteoporoza si este cunoscuta ca reintineritoare pentru ten.

* Mierea de brad – e un soi deosebit de miere de mana, cu o savoare aparte, putin dulce si foarte gustoasa. Culoarea este intensa, inchisa. Are actiuni antiseptice, antiinflamatoare, atat pentru caile respiratorii, cat si pentru cele urinare; este antianemica si diuretica. Contine oligoelemente precum fosfor, potasiu, calciu, sulf, magneziu, zinc, bor, fier, cupru.

* Mierea de floarea-soarelui – are o frumoasa culoare aurie si gust agreabil; contine multa glucoza, ceea ce face sa formeze cristale mari si neregulate. Este utila in ateroscleroza; are proprietati anti-bacteriene. Se foloseste ca adjuvant in tratarea bronsitelor si a bolilor de stomac.

* Mierea de coriandru – are culoare deschisa si un parfum suav deosebit, care se percepe la doua saptamani de la extractie, dupa ce dispare mirosul initial, neplacut. E indicata in gastritele hiperacide si ulcere.�

* Mierea de menta – are aroma mentei si consistenta pastoasa. Faciliteaza o buna digestie, este tonica, antispastica, combate balonarea; este recomandata in dischineziile biliare, drept calmant gastric, analgezic. Se foloseste si ca antitusiv, bronhodilatator. Este bogata in vitamina C.
Astazi, cand se discuta cu ingrijorare despre sfarsitul erei antibioticelor de sinteza, care nu mai pot face fata rezistentei crescute a microbilor, ar fi poate timpul sa ne reamintim despre antibioticele naturale, a caror forta a fost dovedita si de stiinta moderna: mierea de albine, propolisul, uleiurile volatile. Variabilitatea naturala a compozitiei acestor produse asigura adaptarea lor la schimbarea ingrijoratoare a germenilor nocivi. In natura neatinsa de mana omului, nu se mentioneaza epidemii microbiene la plante, albine sau animale. Acolo, plantele secreta acele substante care mentin germenii sub control; rezinele le protejeaza mugurii, bobocii si mladitele tinere, uleiurile volatile apara plantele si curata aerul din jur. Animalele salbatice si domestice care consuma o hrana naturala sunt sanatoase. Albinele recolteaza de la plante nectarul sau seva pentru miere, iar rasinile pentru propolis si le folosesc in cuibul lor, pentru curatenie si sanatate.
Oamenii pot alege sa-si regaseasca sanatatea, utilizand produsele albinelor, adevarate sublimate ale produselor vegetale. Sta in puterea noastra sa fim intelepti, sa traim frumos, in armonie cu plantele si albinele, tovarasi de drum, de la facerea lumii.

sursa: link

Advertisements

One response

  1. Pingback: Miere + Catina = sănătate într-un borcan de 800 | "Enciclopedie deschisă"