blog arădean de cultură generală

Ce ar trebui sa stim despre deshidratare

Toti ar trebui sa fim constienti ca deshidratarea este o urgenta medicala. Poate sa fie fatala, si ar trebui sa fie tratata de la primele simptome.

1. Definitie

Deshidratarea este o stare care apare atunci cand cantitatea de apa din organism este insuficienta, sau cand se pierd cantitati mari de apa repede si nu pot fi inlocuite.

Deshidratarea severa – cel mai grav caz – poate aparea din cauza caldurii excesive, prin lipsa de fluide sau de mancare sau datorita unor conditii medicale existente (diaree sau stari de voma prelungite).

2. Deshidratare – simptome

Primul semn al deshidratarii este setea – iar in cazuri extreme aceasta sete nu poate fi potolita, indiferent cata apa bei. Alte simptome (care apar alaturi de sete) sunt durerile de cap, colorarea urinei catre o nuanta intunecata. In cazuri extreme, persoana deshidratata se simte ametita si confuza, prezentand si crampe abdominale sau musculare.

3. Deshidratare – prevenire

Pentru a preveni deshidratarea, trebui sa beti suficiente lichide pentru a le inlocui pe cele pierdute. Pierderea a peste 10% din cantitatea naturala de fluide din organism va duce la o functionare incorecta a corpului, care poate fi reglata apoi numai prin tratament medicamentos.

Cantitatile de lichid necesare unui adult care se plimba/face exercitii cateva ore pe zi pot ajunge la:
■ 3 litri, intr-un climat bland
■ 6 litri, la temperaturi ridicate sau la o altitudine inalta

4. Deshidratare – tratament

De indata ce apar primele simptome ale deshidratarii, mutati-va la umbra sau intr-un adapost, si beti lichide pana nu va mai este sete. Lichidele catre trebuie sa fie baute depind, evident, de locul in care sunteti si de resursele pe care le aveti la dispozitie. Apa s-ar putea sa nu fie suficienta –  nu mai este retinuta de catre organism.

Ideal ar fi sa adaugati pentru fiecare litru de apa 4-5 lingurite de sare si 1 lingurita de zahar, pentru ca astfel cresteti si nivelul de saruri din organism. Sucurile iar sunt o alternativa buna, dar evitati-le pe cele care contin cofeina, pentru ca sunt diuretice si ar putea agrava problema.

Beti cel putin 200 mL de apa la fiecare ora – si, evident, asigurati-va ca apa folosita a fost decontaminata si purificata.

5. Cateva trucuri pentru a gestiona setea

Daca resursele de apa sunt limitate, exista cateva trucuri care va pot ajuta pentru a face mai bine fata setei:
■ sugeti ceva mic si fin – o guma sau o nuca sunt ok
■ conservati lichidele corporale si reduceti transpiratia facand doar miscarile minime necesare, intr-un ritm mai lent
■ aveti grija la hainele purtate – intr-un mediu cald, fiti siguri ca toate partile corpului sunt acoperite; intr-un mediu rece, reduceti cantitatea de haine purtate pentru a preveni transpiratia
■ odihniti-va sau dormiti cat mai des posibil
■ nu mancati nimic daca nu aveti nimic de baut la voi; cele ami indicate pentru consum sunt fructele, biscuitii sau plantele

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s