blog arădean de cultură generală

Taj Mahal – Bijuteria artei mogule

Autor: Iulia Nalatan

Am vazut Taj Mahal-ul în poze de atâtea ori. Totusi, realitatea depaseste cu mult orice imagine. Impresia pe care mi-a lasat-o acest loc e cea a perfectiunii si armoniei. La fel ca un superb apus de soare, Taj-ul te lasa fara cuvinte. Prin simplitate si simetrie e un simbol al elegantei. E un monument extrem de feminin si delicat ce sfideaza greutatea marmurei. Emotie sculptata în piatra sau, cum spunea Tagore, “o lacrima pe obrazul timpului”.

Aflat în Agra, monumentul e considerat cel mai bun exemplu de arhitectura mogula din India si e una din cele 7 minuni ale lumii.

Povestea Taj Mahal-ului este una despre iubirea care depaseste moartea. Cel putin asa se spune. Construirea Taj-ului a fost poruncita de conducatorul Shah Jahan (1628-1658). Sotia cea mai draga a acestuia, Arjumand Bano Begum, iubita, prieten, consilier politic, a devenit ulterior Mumtaz Mahal (Coroana Palatului). Mumtaz i-a daruit lui Shah Jahan 14 copii si l-a însotit pe împarat peste tot, inclusiv pe câmpul de lupta. Într-una din campaniile militare, Mumtaz a murit dând nastere celui de-al 14 copil. Ultima ei dorinta a fost ca împaratul sa-i dovedeasca iubirea construind cel mai frumos mausoleu.

Constructia monumentului a început în 1632 si a durat 22 de ani, implicând munca a peste 20.000 de oameni. Se spune ca Imperiul Mogul a dispus la vremea respectiva de enorme bogatii si resurse financiare. Astfel, pentru a da viata acestui proiect cele mai de calitate materiale au fost folosite, cei mai talentati mesteri si artizani au fost angajati.

Accesul la Taj se poate face prin 3 porti din piatra rosie de Agra, perfect aliniate cu centrul monumentului. Fiecare poarta e ca un val care îti dezvaluie treptat frumusetea ascunsa în spate.

Dupa ce treci de poarta vezi la departare superba bijuterie alba de care te apropii traversând gradina, charbagh (char=patru, bagh=gradina), ca un covor persan. În Islam, gradina are o simbolistica spirituala. Potrivit Coranului, paradisul este o gradina minunata iar gradina de pe pamânt trebuie sa fie o reflectare a paradisului. Dintr-o suprafata totala de 580 m x 300 m, gradina ocupa 300 m x 300 m.

Taj-ul a fost construit, strategic, pe malul râului Yamuna care furniza apa necesara printr-un ingenios sistem de aprovizionare. Apa este parte a paradisului, în viziunea profetului Mohamed. În mod normal, canalele care traverseaza gradina reflecta silueta vaporoasa a Taj-ului iar fântânile arteziene, când functioneaza, transforma locul într-o Gradina a Edenului.

Taj-ul este construit din marmura alba, adusa din Rajasthan. În functie de momentul zilei, de la rasarit la apus, marmura reflecta nuante si culori de tot felul.

Impresioneaza armonia dimensiunilor si a spatiului folosit, stilul combinând superlativul artei indiene si persane. Una din caracteristicile principale ale arhitecturii mogule este simetria radiala si bilaterala. Astfel, din orice parte te-ai uita la Taj, vezi acelasi lucru. Are forma octogonala, cu fete identice. Înauntru sunt 16 camere, 8 pe fiecare nivel. Mumtaz este înmormântata de-a dreapta lui Shah Jahan, cu fata catre Mecca. Vizitatorii pot vedea doar o replica a mormintelor, originalele aflându-se în camera subterana.

Mausoleul este construit pe o platforma cu câte un minaret în fiecare colt. Daca te uiti cu atentie, fiecare minaret nu este perfect vertical ci înclinat spre exterior, astfel încât, în caz de cutremur sa nu se prabuseasca peste constructia centrala.

E evident ca fara avansate cunostinte de tehnologie si stiinta, fara mii de minti stralucite si mâini îndemânatice asemenea perfectiune nu se putea realiza.

Daca de departe Taj-ul te impresioneaza prin armonia între grandoare si eleganta, de aproape esti surprins de minunatia detaliilor.

Inscriptiile din Coran, frumos caligrafiate cu negru, se folosesc de iluzia optica ca sa arate de aceeasi dimensiune când te uiti de jos. Cei care au studiat tematica acestor inscriptii spun ca locatia si forma monumentului sunt o reprezentare a tronului lui Allah care domneste peste Gradina Paradisului în Ziua Judecatii.

Decoratiunile superbe sunt realizate prin piatra dura, pietre pretioase si semipretioase fiind integrate în marmura sub forma de modele florale repetitive. Prin arabesque precizia matematica devine estetic si simbol. Fiecare coltisor e minutios decorat, ca o opera de arta unica. Din pacate, daca timpul nu a fost un dusman suficient de puternic, invaziile straine si vârtejul istoriei au reusit sa mutileze fata Taj-ului. În prezent, pietrele stralucitoare despre care se vorbeste lipsesc cu desavârsire si putine sunt colturile ramase perfect intacte.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s