blog arădean de cultură generală

De la Inuvik to Tuktoyaktuk 194 de kilometri pe gheata

Râul Mackenzie din Canada si o portiune din marea Beaufort:

Devine autostrada de gheata iarna .De la Inuvik to Tuktoyaktuk, 194 de kilometri pe 8 benzi pe alocuri.

Râul Mackenzie vara

Delta fluviului Mackenzie, în vara (mai sus) si, în iarna (mai jos). Râul înghetat devine drum de iarna.

Mackenzie Street aflata in centrul localitatii Inuvik , la Inuvik puteti gasi principalele servicii – chiar si o cafenea mica – cafea, espresso si Cappucino la 69 ° N – la nord de Cercul Arctic

Drumul de iarna Tuktoyaktuk este un drum de gheata care leaga comunitatile din Teritoriile de Nord-vest ale populatiilor Inuik si Tuktoyaktuk din Canada. Acesta este deschis traficului numai în timpul iernii (decembrie-martie), atunci când apa si delta râului Mackenzie îngheata,, creând astfel un pod natural pe toata lungimea râului si o parte din Oceanul Arctic. Astfel incat  poate fi folosit drum natural pe întreaga lungime a acestuia.

Pe acest drum circula in perioada ierni de la motociclete pana la camioane de 80 t 

Gheata care alcatuieste drumul este de aproximativ 8 metri grosime si este plina din loc în loc cu fisuri, devenind astfel unul dintre cele mai periculoase portiuni de drum.

 In prezent se lucreaza pentru construirea unui drum care este programat sa se deschida la sfârsitul anului 2011
Viteza maxima a unui vehicol care cantareste pana la 4 tone este de 45 km/h “in the field” (adica unde adancimea apei de sub gheata este mai mare de 100 feet – aprox 33 metri) si 15 km/h in zonele de portage (acolo unde se face tranzitia de pe gheata pe sol). Aici exista radare instalate care te taxeaza scurt daca depasesti viteza legala de 45km/h.
Flatbed trucks sau 16 wheelers (TIR-uri) care cantaresc peste 65 tone nu au voie sa depaseasca viteza de 30km/h sub nici o forma. Cand se intalnesc doua trucks care vin din sens opus, viteza maxima pe o raza de o mila este de 10km/h. Orice vehicol care ruleaza pe gheata produce un soi de “bump wave” in fata vehicolului cam la 500 metri. Practic gheata se curbeaza in jos sub vehicol si se curbeaza in sus in fata vehicolului la 500 metri. Distanta este relativa in functie de grosimea stratului de gheata. Cu cat un vehicol ruleaza cu o viteza mai mare cu atat sageata curburii este mai ridicata, de accea este strict interzis sa rulezi cu viteza, chiar daca conduci un autoturism care cantareste mai putin de 1.5 tone.

Daca doua trucks sunt la o distanta de o mila unul fata de altul, exact la mijlocul distantei se produce fisura in gheata datorita valului de presiune pozitiva. Fisura nu este vizibila, dar daca ai geamul deschis, vei auzi un sunet care aduce cu un foc de arma. Cand cele doua trucks ajung in paralel atunci tot “slab-ul” de gheata cedeaza.  Soferii nu au nici o sansa. Si totul din cauza vitezei excesive.

Soferii  nu sunt nevoiti sa poarte centura de siguranta in Canadian Arctic. In contact cu apa, cand afara sunt -40*C corpul uman intra in hypotermia in maximum 3 minute. Chiar daca reusesti sa iesi din vehicol, sa iesi din apa si sa te tarasti pe gheata pe “uscat” ai exact 3 minute pana cand faci primul stop cardiac. Daca in 3 minute nu esti complet dezbracat, invelit in paturi calde electrice intr-un loc cald, nu ai nici o sansa de supravietuire.

Statistic vorbind, cam 50 de oameni mor aici in fiecare iarna, fie se duc la fund in masinele care le devin sicrie fie mor de frig in urmatoarele minute cand reusesc sa se salveze din apa. Stiti cati scapa cu viata? Statisticile spun ca 0.5 la mie.
Dupa 194 km de mers pe drum inghetat ajungi la destinatie

Localitatea Tuktoyaktuk are aproximativ 900 locuitori

 

O biserica catolica

În timpul verii  “drumul”se topeste si reapare râul, iar legatura cu  satul Tuktoyaktuk se poate face numai cu avionul, sau cu barca.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s